Zašto trebamo mjeriti društveni utjecaj?

colorful-1643273__340

 

Društveni utjecaj nema univerzalnu definiciju niti metodologiju po kojoj bi se mjerio. Prihvaćena definicija u Hrvatskoj je da društveni utjecaj promatra cjelokupno djelovanje organizacije s ekonomsko-financijskog, društvenog i okolišnog aspekta, koje nastaje provedbom aktivnosti organizacije.

U svakom mjerenju društvenog utjecaja proteže se pitanje „Što se promijenilo“ ili tzv. theory of change koja detaljno opisuje kako analizirane aktivnosti koriste određene resurse (inpute) za dobivanje rezultata i ishoda koji utječu na dionike.

Najteže je mjeriti utjecaj koji ostavljate na ljudima, jer ovisi o puno čimbenika koji mogu dati iskrivljenu sliku vašeg stvarnog utjecaja. Na primjer, osvajanje 100.000 EUR na lotu financijski stabilnoj i osiguranoj osobi možda manje znači nego beskućniku. Tko će na koji način iskoristiti novce i kako će to utjecati na njegove bližnje uvelike ovisi i kakav će biti utjecaj od tih 100.000 EUR.

Financijski stabilna osoba će možda kupiti novi auto s kojim će više putovati, upoznati nove ljude, nove kulture, ali će s druge strane njezino putovanje imati negativan utjecaj na okoliš zbog zagađenja.

Beskućnik će možda pronaći stan, osigurati si osnovne živote uvjete, tažiti pomoć kod zapošljavanja, zaposliti se, biti manje bolestan i time smanjiti troškove njegovog zbrinjavanja od strane države.

Ovakva formulacija odmah povlači za sobom nekoliko ključnih pitanja:

  • Kako odrediti tko to utječe na društvo?
  • Da li je taj utjecaj rezultat samo njegovog djelovanja?
  • Zašto nam je mjerenje društvenog utjecaja važno?
  • Što je uopće društveni utjecaj?

Značajna promjena na bolje kojom se nastoji riješiti ključne društvene probleme“ definicija je koju je ponudilo Sveučilište Michigan i koja nam pokazuje što zapravo podrazumijeva društveni utjecaj:

  1. Promjena na bolje – promjena sama po sebi nema svrhu ako njezin učinak nije pozitivan.
  2. Rješavanje ključnih društvenih problema – govori nam da, ako želimo stvarati društveni utjecaj, moramo biti svjesni društvenih problema i izazova koji postoje u našoj okolini i to prvenstveno onih koji zahtijevaju promptnu akciju. Pri tome je bitno spomenuti da ključni društveni problem ne mora biti jednak u različitim sredinama.

Zašto je mjerenje društvenog utjecaja važno?

Osim što može povećati vidljivost, mjerenje utjecaja se sve više koristi kao alat za analizu organizacije. Prikupljeni podaci pomažu u praćenju ostvarenja vlastitih aktivnosti i programa, a zahvaljujući tome organizacija može poboljšati slabe točke.

Povratne informacije od ključnih dionika mogu pomoći organizaciji da vidi da li ide u dobrom smjeru. Ključni dionici ne moraju biti samo korisnici usluga u udrugama, već su to i vlasnici, dobavljači, kupci u trgovačkim društvima, zaposlenici, volonteri, donosioci javnih politika koji mogu utjecati na rad organizacije. 

Nema univerzalne metode za mjerenje društvenog utjecaja. Danas prepoznatljivi alati i metode za mjerenje i izvještavanje o društvenom utjecaju su Društveni povrat ulaganja (Social Return on Investment – SROI), Društveno odgovorno računovodstvo i revizija (Social Accounting and Audit), Social balanced scorecards i brojni drugi, pri čemu odabir pravog alata i metode koji će se koristiti ovisi o vrsti organizacije koja želi mjeriti društveni utjecaj, djelatnosti kojom se organizacija bavi, veličini organizacije itd.

Svijet danas, više nego ikad, treba snagu neprofitnih organizacija, društvenih poduzetnika, korporacija, društvenih investitora zajednički udruženu u stvaranje društvenog utjecaja i mijenjanje svijeta na bolje.

Podijeli: