Društveni povrat ulaganja ili engleski SROI-Social return on investment jeje društveni, ekonomski i ekološki utjecaj prikazan kroz financijsku vrijednost. Daje nam izračun koliko će 1,00 EUR ulaganja dati društveni povrat kroz 5 godina. Najčešće se koristi kod izračuna povrata ulaganja na projekte, ali zbog svoje fleksibilnosti moguće je korištenje i za cijelu organizaciju. Temelji se na teoriji promjene tj. theory of change – koliko je neka intervencija utjecala na promjene u zajednici.
DPU principi
Kako bi mjerili utjecaj ovom metodom potrebno je pridržavati se nekoliko principa:
- uključivanje dionika
- razumijevanje promjene
- vrednovanje onog što je bitno
- uključivanje onog što je mjerljivo
- bez pretjerivanja
- provjera rezultata
- transparentnost
Kroz SROI metodu izrađuje se po koracima Impact mapa. Primjer mape možete preuzeti ovdje. A cijeli vodič kroz SROI postupak možete preuzeti ovdje.
Koraci u mjerenju DPU
Impact mapa vas vodi kroz korake koje je potrebno napraviti kako bi došli do finalnog rezultata.
Izvještaj se radi kroz impact mapu (mapu utjecaja) gdje ponajprije morate utvrditi vaše područje mjerenja i definirati koji su ključni dionici na koje je vaša aktivnost najviše utjecala. Nakon saznanja koji su ključni dionici potrebno je definirati koji su njihovi ulozi, pa će tako zaposlenici ulagati svoje vrijeme, donator svoj novac, korisnici vaših usluga isto troše svoje vrijeme i sl.
Kroz cijeli proces je bitno tražiti povratne informacije od dionika i dobiti odgovor na pitanje „Što se promijenilo“. Neki će dionici reći da je vaša edukacija bila nepotrebna i da su mogli pametnije utrošiti vrijeme, drugi će možda brže naći posao, biti samopouzdaniji, više će izlaziti. Odgovori ovise s kojim dionicima radite i koje aktivnosti ste proveli. Svakom odgovoru se može pridodati financijska vrijednost; npr. kod više izlazaka je to trošak kave ili putovanja na kavu, kod zapošljavanja je to trošak umanjenja naknade za nezaposlene od HZZ-a i sl.
Nakon dobivanja ishoda i pridodavanja financijskih pokazatelja, kako bi realno izmjerili kakav je utjecaj imala naša aktivnost moramo uzeti u obzir i okolinu u kojoj dionik boravi i sve ostalo što je moglo utjecati na njega. Npr. ako se on zaposli to ne znači da je išao samo na našu edukaciju i zbog nje dobio posao, već se možda osoba kontinuirano educira, pa i drugi elementi mogu utjecati na njegovo zapošljavanje.
Ključne faze u mjerenju društvenog utjecaja kroz SROI metodu:
- Definirati što mjerimo i koji su nam ključni dionici. Bitno je jasno definirati koji dio želimo izmjeriti DPU metodom, tko će sve biti uključen u proces i na koji način.
- Definiranje promjene (ishoda). Kroz aktivnosti provedene s dionicima (razgovori, upitnici, radionice i sl.) razvijat ćemo impact mapu ili teoriju promjene, koja će pokazati odnos između inputa, outputa i ishoda.
- Evidentiranje ishoda i davanje financijske vrijednosti ishodima. Potrebno je dokazati da se ishod dogodio i pridružiti mu realnu financijsku vrijednost.
- Utvrđivanje utjecaja. Nismo mi jedini zaduženi za ishode naših dionika. Bez obzira na naše aktivnosti neke stvari bi se desile i bez našeg uplitanja, te se naš utjecaj isto tako kroz godine smanjuje. Sve navedene stavke treba uzeti u obzir kako bi se dobila realna slika našeg društvenog utjecaja.
- Izračun DPU-a. Izračunava se na temelju svih podataka koje smo skupili uzimajući u obzir pozitivne i negativne posljedice naših aktivnosti.
- Izvještavanje o DPU-u. Bitno je podijeliti svoje zaključke s dionicima koji su bili uključeni u cijeli proces te promovirati i nastaviti raditi aktivnosti koje doprinose većem društvenom utjecaju.