Imate ideju, a ne znate od kuda krenuti? Poslovni planovi su zastarjeli model i iziskuju puno vremena za izradu i onda na kraju shvatite da poslovni model nije održivi.
Za one koji žele brzo staviti na papir svoju poslovnu ideju i testirati je predlažemo platno poslovnog modela tzv. Business Model Canvas.
Platno pomaže vizualizirati vašu poslovnu ideju te vam pomoći da odgovorite na prava pitanja kako bi mogli procijeniti da li ideja ima smisla ili ne. Sastoji se od devet elemenata koji su međusobno povezani i zajednički opisuju procese u poduzeću.
Platno se popunjavanja po određenom redoslijedu:
1. Segment kupaca/korisnički segment
Tko su vaši kupci i koji su njihovi problemi i izazovi, te na koji način trenutno rješavaju svoje probleme?
2. Prijedlog jedinstvene vrijednosti
Ovdje morate dobro opisati svoj proizvod/uslugu, odnosno pojasniti, koje sve vrijednost vaše rješenje isporučuje krajnjim kupcima, koji problem rješava i koje beneficije isporučuje.
Ponuda vrijednosti poduzeća ono je što ga razlikuje od konkurencije.
3. Odnosi s kupcima
Kakav način komunikacije vole vaši kupci i njemu se prilagoditi, da li je to preko društvenih mreža, direktan marketing, digitalni marketing i sl.
4. Kanali distribucije
Koji su to kanali putem kojih možete informirati svoje kupce o nečemu, povećati svijest, unaprijediti neki proces (recimo informiranje prije kupovine i ispitivanje zadovoljstva nakon kupovine) i sl. Kanali mogu biti komunikacijski, distribucijski i prodajni kanala.
5. Izvori prihoda
U ovom dijelu bi djelomično trebali istražiti tržište kako bi se mogla kreirati adekvatna cijena proizvoda. Ujedno treba razmisliti koji će sve prihodi osim od prodaje stizati u vaše poduzeće, npr. bespovratna sredstva, subvencije i sl.
6. Ključne aktivnosti
Što trebate znati ili usavršiti kako bi vaš proizvod/usluga riješio probleme kupaca. Ključna aktivnost je primjerica proizvodnja proizvoda.
7. Ključni resursi
Zapitaj se bez kojeg resursa vaš proizvod/usluga ne bi mogao funkcionirati? Ključni resursi mogu biti materijali, ljudski i financijski.
8. Ključni partneri
Neki partner/dobavljač bez kojeg proizvod/usluge ne možete plasirati na tržište
9. Struktura troškova
Troškove čine fiksni i varijabilni. Fiksni su plaće, najam, režije i sl., dok varijabilni ovise o količini prodanih proizvoda/usluga (materijal, održavanje strojeva, programiranje i sl.)
Testiranje pretpostavki iz poslovnog modela
U ovom poslovnom modelu odmah na početku testirate da li je ideja uspješna. Testiranje se odvija u 3 faze:
- Testirate jeste li uspjeli definirati probleme vašeg ciljanog tržišta i imate li pravo rješenje za to
- Testirate trenutnu ponudu na tržištu ili zašto vaše ciljano tržište ne koristi rješenje koje vi nudite
- Testirate je li ciljano tržište spremno platiti vaše rješenje
Platno je živi dokument koji je tu da se mijenja i nadograđuje!