Samo ako za proizvodom/uslugom postoji potreba i potražnja (tržište), poslovni pothvat može biti uspješan.
U tržišnom dijelu poslovnog plana analiziramo ciljano tržište
Osim kupaca, u tržišnom dijelu poslovnog plana je potrebno analizirati i konkurenciju, njihovu ponudu i cijenu. Isto tako poželjno je već sada znati potencijalne dobavljače i odnose sa njima, način distribucije i sl.
Ciljano tržište – kupci i konkurencija
Potrebno je definirati ciljanu skupinu kojoj će biti usmjerena prodaja proizvoda/usluge. U ovom dijelu poslovnog plana daju se demografski podaci o ciljanoj skupini, ako se odnosi na fizičke osobe.
To su:
- dob
- spol
- navike kupaca
- kupovna moć
- socijalni status
- lokacija (grad, županija, regija, država i sl.).
Najbolji način istraživanja je razgovor s kupcima, anketa ili predstavljanje demo proizvoda, kako bi doznali postoji li kritična masa koja bi kupovala vaš proizvod/uslugu. Najvažnije je saznati jesu li vaši potencijalni kupci zainteresirani za vaš proizvod, koliko bi ga često kupovali i po kojoj cijeni.
Dobavljači i distribucija
U ovom dijelu poslovnog plana navode se dobavljači s kojima će poduzetnik surađivati. Ako su dobavljači iz lokalne zajednice te ujedno i društveni poduzetnici – naglasite to.
Vaše planiranje nabave mora odgovoriti na nekoliko pitanja:
- što će se nabavljati
- po kojoj cijeni (cijena sirovine izravno utječe na kvalitetu i cijenu finalnog proizvoda)
- kod kojeg dobavljača
- koji su rokovi isporuke
- imate li dogovorene uvjete plaćanja
- koliki su troškovi nabave (prijevoz, carina, osiguranje).
Vodite računa o sirovinama te da ne stvarate prekomjerne zalihe.
U ovom poglavlju također možete spomenuti i na koji način će proizvod/usluga doći od proizvođača do kupca. Raspišite se o distribuciji: navedite sudionike u distribucijskom lancu, način skladištenja, čuvanja i dostavljanja robe.
Sada kada znate koliko bi mogli proizvoda/usluga prodati, koliko morate taj proizvod/uslugu platiti dobavljačima i po kojoj cijeni konkurencija prodaje isti proizvod/uslugu, sada možete izračunati i vašu točku pokrića.
Trebate li pomoć oko analize tržišta za svoj poslovni plan, obratite nam se s povjerenjem.