Teorija promjene nam govori kako naše aktivnosti i postignuti kratkoročni rezultati utječu na željenu dugoročnu društvenu promjenu.
Teorija promjene prikazuje odnose i korake između programskih aktivnosti, prijelaznih ciljeva te kratkoročnih i dugoročnih ishoda, dok istodobno navodi kontekst, ključne saveznike i neplanirane posljedice. Predstavlja inovativni pristup zato jer stvara razliku između željenog i stvarnog ishoda, te ujedno traži povratnu informaciju od ključnih dionika kako bi se potvrdili ključni problemi i ishodi koje je organizacija mapirala.
Postoji 5 koraka u kreiranju teorije promjene:
- Identificiranje krajnjeg cilja
U ovom koraku identificira se krajnja željena promjena. Ta promjena naziva se vizijom uspjeha ili snom, a do nje dolazi tek nakon duljeg vremenskog perioda (pet do deset godina).
- Mapiranje unazad
Kada je identificiran krajnji cilj, kreće se unatrag, te planiraju kratkoročne i srednjoročne promjene koje su potrebne kako bi se postigla željena promjena. Navedeno je poznato pod nazivom “posljedični lanac” ili putanja promjene. U ovom koraku se objašnjava zašto su neki preduvjeti i zahtjevi potrebni kako bi se postigla zadana vizija tj. cilj. Jedna promjena događa se kako bi došlo do druge promjene te se stvara putanja do postizanja određenih rezultata.
- Identificiranje osnovnih pretpostavki
U ovom koraku potrebno je odgovoriti na pitanja: Zašto vjerujete da su ishodi važni i da će dovesti do vizije? Zašto smatrate da će doći do određene promjene?
- Razvoj indikatora za mjerenje ishoda
U ovom koraku je potrebno jasno postaviti indikatore kako bi mogli mjeriti svoje ishode. U ovom koraku se uključuju dionici kako bi dobili kvalitetne povratne informacije te izradili kvalitetan izvještaj.
- Izrada izvještaja
Svoju teorije promjene nastojte napraviti u vizualnom obliku. Primjer možete pogledati ovdje.